![]() |
Başarının Psikolojik Öğeleri |
Bağlılık (sürece)
- Çalışmaya, antrenmana, derse ya da provaya.. erken gelir
- Çalışma sırasında aktif rol alır
- Ekibin kalanından, arkadaşlarından ayrı bir şekilde de çalışır
- Çalışma öncesi hazırlık yapar
- Çalışma ve dinlenme sürelerini dengeli, ihtiyaca uygun biçimde planlar
- Gelişim ve öğrenme sırasında oluşan aksaklıklara karşı dayanıklıdır
- Dikkat dağıtan unsurlar olsa bile odaklanma düzeyini koruyabilir
- Baskı altında sakin kalabilir
- Dikkatini neyin dağıtacağını bilir ve bunu engeller
- Performans öncesi uyguladığı sabit bir rutini, ritüeli vardır
- Rekabet durumlarında odağını rakibine değil, kendi performansına yönlendirebilir
- Dikkati dağıldığında yeniden odaklanma sağlayabilir
- İmgelemeyi yeni beceriler edinmek, öğrenmek ve ekstra antrenman yapmak, prova almak için kullanır
- İmgelemeyi zorlu durumlarla ve olumsuz duygulanımları ile başa çıkmak için kullanır
- İmgelemeyi kendini performansa zihinsel olarak hazırlamak için kullanır
- Neyi iyi yaptığını, güçlü yönlerini ve gelişmesi gereken yönlerini ayrıntı ile bilir
- Dışarıdan gelen geribildirimden bağımsız olarak, kendi performansını gerçekçi bir biçimde değerlendirebilir
- Başarı ve başarısızlık tanımlarını uygun biçimde yapabilir (ilerleme devam ettiği sürece sadece başarıdan söz edilebilir...)
- Prova, antrenman, ders sırasında etkili bir öğrenme deneyimi sağlar
- Çalışma sırasında yaptıklarını ve öğrendiklerini anlamlandırabilir (neyi neden yaptığını, an içinde gösterdiği çabanın büyük resim içindeki yerini bilir)
- Çalışma sırasındaki kişisel gelişim düzeyini takip edebilir
- Çalışma sırasında daha iyi anlamak için sorular sorar, açık bir zihin ile çalışma içinde yer alır
- Kendi başına, kısa, orta ve uzun vadeli hedefler belirleyebilir/belirler
- Hem antrenman/prova hem de performans hedeflerini ayrı biçimde belirler
- Ulaşma isteği uyandıran, motive eden performans hedeflerini ayrıntıyla belirler (başarı tanımı ayrıntılı ve nettir, ulaşmak istediğini iyi bilir)
- Gerçekçi, ulaşılabilir hedeflerin yanı sıra, asla bitmeyecek hedefler de belirler (günün birinde oscar almak ve ayrıca bambaşka bir oyunculuk ekolünün öncüsü olmak gibi)
- Zaman baskısı, rakip baskısı, performans anksiyetesi vb. durumları olumlu biçimde karşılar
- Baskı altında özgüvenini ve kendine inancını koruyabilir
- Rekabet durumlarında "elinden gelenin en iyisini yapmaya" odaklanır (rakibinden daha iyisine değil)
- Hata yapması halinde, ya da bir eleştiri ile karşılaştığında odağını, özgüvenini ve ritmini koruyabilir
- Çalışmalara erken gelir
- Performans hazırlıklarını planladığı şekilde tamamlar
- Kişisel yaşamına özen gösterir, performans alanı ve özel yaşamının ihtiyaçlarını dengeli biçimde karşılayabilir (kendine vakit ayırır, sosyalleşir, eğlenir vb.)
- Önceliklerini belirleyebilme ve değiştirebilme becerisi vardır
- Rekabete hazırlık sürecini etkili biçimde planlayabilir
- Duygularını tanır, anlar ve olumsuzlarla baş etmeyi bilir
- Hangi durumlarda nasıl tepkiler verdiğini bilir
- İçinde bulunduğu dönemin getirdiği psikolojik yüklerin farkındadır
- Geçmiş yaşantılarının, yumuşak karınlarının farkındadır
- ......
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder